Vanavond heeft op de Markt van Gouda een indrukwekkende herdenkingsbijeenkomst plaatsgevonden voor de getroffenen in Turkije en Syrië.

De avond werd bijgewoond door ruim 300 mensen vanuit Gouda, Waddinxveen en omliggende steden.

Het woord werd o.a. gevoerd door de burgemeesters van Gouda, Waddinxveen en Zuidplas. Ook H. E. Consul-Generaal van Turkije uit Rotterdam gaf acte de préséance en raakte zichtbaar geëmotioneerd. Namens de Turkse gemeenschap in Gouda en Waddinxveen deed Rüstem Çetin de woordvoering. Het woord namens de Syrische gemeenschap werd gevoerd door Ali Shahin. De avond werd afgesloten door stadsdichter Jeffrey van Geenen.

Rüstem Çetin sprak het volgende uit:

Is daar iemand die mijn stem hoort?

Dat was de zin die hulpverleners en vrijwilligers schreeuwden rondom de talloze, ingestorte gebouwen; in een gebied dat makkelijk zou passen in Duitsland qua oppervlakte, 14 miljoen getroffen mensen, meer dan 100.000 gewonden, 40.000 doden en nog velen vermist in Turkije en Syrië. En dat in, eerst, 65 seconden en daarna 45 seconden.

Wat ervoeren de hulpverleners en vrijwilligers in het getroffen gebied en welke beelden bereikten u?

Stelt u zich eens voor dat u 228 uur, dat zijn meer dan 9 dagen, onder het puin zonder voedsel en water, zeer oncomfortabel en met temperaturen van -10 graden zonder dat u daarop gekleed bent, op hulp moet wachten? Onder deze omstandigheden is een moeder met haar 2 kinderen vanmiddag nog gered. Net als Een baby, die na 75 uur onder het puin vandaan gehaald werd, met in zijn handpalm wat haarplukjes van zijn overleden moeder, zelf nog enkele weken oud. Net als een moeder, 100 uur bekneld onder het puin, samen met haar 3 kinderen; die alle drie waren overleden. En dan het beeld van een vader, roerloos, die de hand van zijn overleden dochter vasthoudt, die beklemd ligt onder het puin, notabene in haar bed. En met hen vele anderen..

Het zijn de meest traumatische ervaringen en stuk voor stuk hartverscheurende beelden voor jong en oud.

Ook bij hen die in Gouda en Waddinxveen wonen en familiebanden hebben liggen in de getroffen gebieden, komen deze beelden binnen en ik kan u zeggen dat allen daardoor diep zijn geraakt. Zeer zeker ook bij u, maar vooral bij de leden van de Turkse gemeenschap die in de begin jaren 60 hier zijn komen wonen en werken bij onder andere de Nederlandsche kabelfabriek of Gouda Vuurvast.

Een gemeenschap in beide plaatsen die sterk met elkaar is verweven, lief en leed heeft gedeeld en ook zal delen, zeker onder deze ongekend bijzondere omstandigheden.

Zo is een Goudse ondernemer 20 familieleden verloren en een andere familie in Gouda een oom en nichtje.

Wij leven allemaal met hen mee in deze zeer droeve dagen, nu het gemis extra voelbaar wordt.

Er zijn in Gouda en Waddinxveen, in heel Nederland en de rest van de wereld, talloze initiatieven opgepakt, en nog steeds gaande, om hulpgoederen in te zamelen. Zoveel vrijwilligers die dag en nacht spullen hebben ingezameld, gesorteerd, ingepakt en ingeladen.

Verschillende verhalen komen tot ons, allen stuk voor stuk hartverwarmend, en toch wil ik 1 verhaal uitlichten en delen met u. Dat is namelijk het verhaal van Raymond.

Wellicht kent u hem. Raymond is een Gouwenaar in hart en nieren en in het dagelijks leven werkzaam als vrachtwagenchauffeur. Een man met een gouden hart, die ik van jongs af aan ken, die na het zien van de beelden vanuit het rampgebied zich geen moment bedacht en vrijwillig beschikbaar stelde om te rijden naar het rampgebied. Na amper 2 minuten nadat hij dit had gedeeld op zijn Social Media was hij al benaderd om hulpgoederen te vervoeren. Zo groot was de nood en zo cruciaal was de tijd. Na een reis van een aantal dagen heeft hij beelden gedeeld vanuit Malatya, 1 van de 10 getroffen provincies en die gaan door merg en been. (Elke keer als ik eraan terugdenk krijg ik er tranen van, gaf hij aan in een van zijn berichten).

2 zware, historische aardbevingen kort achter elkaar met een ongekende kracht. Velen die hun dierbaren zijn verloren. Onbewoonbare wijken, onbruikbare wegen en onvoorstelbaar veel leed. Deze humanitaire ramp in Turkije en Syrië is met geen pen te beschrijven.

Dat u hier vanavond aanwezig hebt willen zijn, getuigt van een ongekende verbondenheid met alle getroffenen in het rampgebied.

Als burger van Gouda, als lid van de Turkse gemeenschap in Gouda en Waddinxveen, als politicus maar bovenal als mens, dank ik u voor uw komst en attendeer ik u nog bijzonder graag op de mogelijkheden om te doneren voor alle getroffenen in Turkije en Syrië. Zij hebben uw hulp nodig.

Samen zijn we sterker en hechter met elkaar verbonden.

Ik dank u wel.